Willy Minderhoud-Poldervaart

Inspiratie
De meeste objecten die ik maak zijn gebruiksvoorwerpen, maar door mee te doen aan bijvoorbeeld een Kunstroute word ik uitgedaagd om eens totaal anders en meer vanuit mijn gevoel te werken. Ik wil mij niet toeleggen op één richting, omdat werken met klei mij zoveel inspiratie geeft en het zo veelzijdig is. Daarom wil ik verschillende technieken uitproberen en verbeteren. Graag maak ik objecten van gelijke vormen of bladeren, maar dan zo fragiel mogelijk (wat eigenlijk uit zuinigheid is ontstaan) en wil dit verder ontwikkelen.

De start
Nadat ik eind 2011 aan de lessen keramiek begon bij Ingrid van Leeuwen, was ik direct in de ban van klei. Zo veelzijdig: structuren, vormen, soorten klei en mogelijkheden. Ik was niet meer te stoppen. De lessen vond ik al snel te kort en ik ging thuis verder ontdekken en uitproberen en kocht een elektrische- en raku oven.

Atelier en workshops
Onze grote zolder werd mijn atelier waar ik inmiddels onder de naam WM Keramiek bezig ben. In kleine kring geef ik workshops, die in 2 à 3 fases worden gegeven omdat het proces van werken met klei dit nu eenmaal verlangd.
Een goed droogproces voor een zo goed mogelijk eindresultaat is daarbij een belangrijk aandachtspunt.

Werkwijze
Ik werk met plakken klei uit de hand gerold, dus zonder mallen en geen gietwerk. Ik heb ervaring met porselein waar je heel fijn en super dun mee kunt werken. Maar deze klei wil ook het meest vervormen en heeft dus veel aandacht nodig tijdens het maakproces. Daarnaast gebruikt ik gewone klei (met chamotte, d.w.z. met zandkorrels in allerlei verschillende diktes).
Soms maak ik een object van draaiklei. Dat heeft veel eigenschappen van porselein en geeft een mooi eindresultaat.

Klei stook ik in de elektrische oven de 1ekeer tot 940 graden de 2ekeer (glazuurstook) tussen de 1020 en 1320 graden; dat ligt aan het soort glazuur. Het meest gebruik ik Raku klei 474. Daar zit iets chamotte en als ik op het laatst er voor kies er Raku mee te willen stoken, geeft het verder geen probleem.

Raku
Raku is een oude Japanse techniek die bij toeval is ontdekt. Na het drogen van de klei wordt het de 1ekeer ook elektrisch gestookt tot circa 940 graden, vervolgens geglazuurd met voor de Raku geschikte glazuur en gaat het in mijn geval (er zijn nog meer mogelijkheden) buiten in een gasoven om het tot circa 1000 graden te stoken. Daarna wordt het werk direct uit de gasoven gehaald, waardoor het glazuur gaat barsten (je hoort glasgerinkel!). Dan wordt het in een ton met zaagsel en kranten – er zijn ook nog andere technieken – gelegd, dat door de hitte van het werk vanzelf ontbrant. Het deksel gaat op de ton en de rook trekt in de barsten. Na circa 30 minuten gaat het werk uit de ton en wordt schoongemaakt. Waar geen glazuur is opgezet, is het zwart. Het is altijd weer spannend om te doen,  dus vraag ik altijd mijn man om erbij aanwezig te zijn. Ik vind het eigenlijk de mooiste techniek, maar het weer laat het niet altijd toe.

POP-UP Atelier Maassluis
Ik organiseer met enige regelmaat POP-UP Ateliers, vooral in Maassluis, voor mensen die met alle vormen van kunst bezig zijn, hetzij beroepsmatig of als amateur, maar wel van enige kwaliteit. Voor een impressie kunt u hier kijken op de facebook pagina.

Fotoalbums geplaatst door Willy Minderhoud-Poldervaart